A webdesign a divathoz hasonlóan folyamatosan alakul, reagál a technológiai újításokra, a felhasználói szokások változására, sőt, még a társadalmi elvárásokra is. 2025-ben sincs ez másként.
Ebben a cikkben összefoglaltuk azokat a trendeket, amelyekre érdemes odafigyelned a weboldalkészítés során, ha új weboldalt tervezel, vagy ha a meglévő arculatod frissítésén gondolkodsz.
1. Színek
Bár az elmúlt évekre jellemző volt az erősebb színek használata, most úgy tűnik, inkább a visszafogottabb, melegebb színek hódítanak. A visszafogottság azonban nem jelent unalmas designt. A Pantone által kiválasztott „év színe”, ami 2025-ben a Mocha Mousse lett, a maga meleg, barna árnyalatával kifejezetten figyelemfelkeltő és elegáns választás.
Idén az egyik legfontosabb elv a „kevesebb több”. Ez azt jelenti, hogy 2025-ben a „jónak számító” weboldalak átláthatóak, letisztultak. Ne használj 5-féle színt, bőven elég, ha 2, de maximum 3 színnel dolgozol. Ne legyen tele a honlapod fölösleges elemekkel, arra fókuszálj, amit a látogató keresni fog – és tedd azt elérhetővé egyetlen kattintással.
3. Negatív tér – Levegőt a weboldalnak is
A negatív tér az információval nem telezsúfolt, általában fehér terület a weboldalakon. Itt nincs szöveg, kép, gomb, hanem engedjük a látogatók tekintetét kicsit megpihenni. Ez is szorosan kapcsolódik a letisztultsághoz, hiszen a jól használt negatív terek szellőssé, áttekinthetővé teszik a honlapokat. Ezzel a felhasználói élmény is javul, és segít a fókuszt a központi tartalomra helyezni.
4. Gamifikáció az érdeklődés fenntartásáért
A gamifikáció játékosítást jelent. Egy alapvetően nem játékos környezetbe játékos elemeket csempészünk, így megragadjuk a látogatók figyelmét, és fenntartjuk az érdeklődésüket. Így nő az oldalunkon töltött idő, ami egyrészt fontos jelzés a Google-nek, másrészt a márkánk felé tartó elköteleződést is növeli. Ilyenek lehetnek különböző tesztek, felmérések, kalkulátorok, hűségprogramok stb.
Az AI-alapú funkciók a weboldalak esetében is egyre elterjedtebbek – például a chatbot, ami azonnal válaszol a látogatók kérdéseire, vagy azok a funkciók, amik olyan termékeket ajánlanak, amik érdekelhetik a vásárlókat. Biztos te is találkoztál már mindkettővel: a webáruházak már nagy számban használják ezeket a funkciókat, de egyre több szolgáltató honlapján is elérhetőek. Ezeket mindet az AI (vagyis a mesterséges intelligencia) vezérli.
A mikroanimációk, azaz az apró mozgások szinte észrevétlenül irányítják a látogatók figyelmét. Ezeket gombokon, ikonokon vagy görgetés közben is lehet használni. A felhasználói élményt is növelik, és a figyelmet is fenntartják olvasás közben. Nem utolsósorban sokkal profibbnak tűnik egy weboldal, ha ilyen látványelemeket is használ.
7. Értékes tartalmat kínáló videók
2025-ben már nem kérdés, hogy a videó az egyik legjobb eszköz a figyelem felkeltésére és fenntartására. A Facebookon, az Instagramon, a YouTube-on, a TikTokon tarolnak a videók, és a hagyományos posztokkal összehasonlítva sokkal eredményesebbek is. Ma már viszont sokkal nézettebbek a rövid, lényegre törő videók, mint a hosszabb verziók – ezt mindenképpen figyelembe kell venni a honlap tervezésekor, ha beágyazott videókban gondolkodsz. A másik fontos dolog pedig, hogy lényegi információt adjon a látogatóknak a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban.
A sötét mód mára egyre több honlapon érhető el, és ez a tendencia 2025-ben várhatóan folytatódik. Azért érdemes alkalmazni, mert az olvasók szemét kevésbé terheli, ez pedig szintén a felhasználói élményt növeli. Arról nem is beszélve, hogy ha megadod nekik a választás lehetőségét, az egy jelzés feléjük, hogy fontosak számodra.
A környezettudatossághoz hozzátartozik a fent említett dark mode, de emellett az optimalizált képek, a gyors betöltés is hozzájárul ahhoz, hogy a weboldalad betöltése és használata kevesebb energiát emésszen fel. A zöld szemlélet nemcsak társadalmi szinten „jó ügy”, hanem üzletileg is érték, mert egyre több látogató figyel erre.
A látogatóid 70-80%-a mobilról jön, ezért nem mindegy, milyen tartalmat találnak nálad, ha mobilról böngésznek. Egy jó weboldal mobilon is élmény. Egy mobilbarát weboldalon minden (a navigáció, a tartalom és az elrendezés is) úgy van kitalálva, hogy kis képernyőn is könnyű legyen használni. A gombok mérete, elhelyezkedése, a tartalom mind úgy van elrendezve, hogy a lehető legkönnyebben el lehessen érni hüvelykujjal is.
Összefoglalás
2025-ben a weboldalak tervezésekor az a legfontosabb szempont, hogy a látogató jól érezze magát az adott honlapon. Az oldal legyen gyors, átlátható és letisztult. Ehhez pedig a technikai tudáson kívül tudatos tervezés is kell.
Ha most gondolkodsz weboldalkészítésen vagy a honlapod újratervezésén, érdemes ezeket a trendeket figyelembe venned.
Egy valóban jól megtervezett weboldal azonban hosszabb távon is működőképes, ezért nem elég az aktuális trendekre figyelni, stratégiában is kell gondolkodni.
A cikk szerzője Varga-Kálnay Vanda, a Benila Webdesign alapítója.