A legtöbben a weboldal és webalkalmazás/webapplikáció fogalmakat szinonímaként használják, azt azonban csak kevesen tudják, hogy ez helytelen… Vállalkozóként kiemelt fontosságú a két definíció elkülönítése, hiszen csak ezek tudatában hozhatjuk meg az optimális döntést ahhoz kapcsolódóan, vajon mire is van szüksége valójában a vállalkozásunknak. Jelen blogbejegyzésünkben ezt a kérdéskört vesszük górcső alá.
Mi a különbség a weboldal és a webapplikáció között?
Habár mindkettő a webes technológiára épül, a weboldal és a webalkalmazás meghatározás nem ugyanazt jelenti. Nézzük is meg külön-külön az egyes fogalmakat, milyen főbb különbségek lelhetők fel közöttük?
Weboldal
A weboldalak legfőbb sajátossága, hogy általában statikus vagy csak félig dinamikus tartalmakat jelenítenek meg, melyek célja leginkább az információátadás és az online jelenlét biztosítása. Ide sorolhatók például a bemutatkozó oldalak, termékismertetők, blogbejegyzések vagy akár a kapcsolatfelvételi űrlapok is, melyekre jellemző a tartalomközpontúság, és a minimális felhasználói interakció. A weboldalak esetében lényegi fontosságú a jól megtervezett UX és UI design kialakítása.
Webalkalmazás
A weboldalakkal szemben a webalkalmazások sokkal interaktívabbak, kvázi funkcionalitásközpontú digitális eszközök, valamilyen konkrét, üzleti szempontból releváns tevékenységet támogatnak. A webapplikációk sok esetben már-már natív alkalmazásokat (konkrét operációs rendszerre – pl. iOS/Android – kifejlesztett szoftver) is kiváltanak.
A felhasználók amellett, hogy olvassák a tartalmakat, aktívan részt vesznek a működésben, vagyis műveleteket hajtanak végre, adatokat adnak meg, ezáltal egyéni élményekben részesülnek. A webalkalmazások jellemzői közé sorolhatók például a komplex üzleti és logikai felhasználói szerepkörök vagy akár a felhasználói adatok tárolása és feldolgozása. Tipikus webalkalmazások a CRM rendszerek, belső vállalati platformok, foglalási rendszerek vagy akár az ügyfélportálok, online bankfelületek.
Weboldal vagy webalkalmazás? – attól függ…
Most, hogy tisztáztuk mit jelentenek az egyes fogalmak, visszatérhetünk a központi problémához: vajon melyik típusra van szüksége valójában a vállalkozásának? A válasz igen egyszerű. A jó döntés, magától a felhasználás céljától függ.
A vállalkozás számára ideális döntés a weboldal, ha:
- a legfőbb cél a tájékoztatás és a bemutatkozás,
- kevésbé fontos az interakció és nincs szükség komplex funkciókra,
- a célközönséget főként organikus kereséseken és fizetett hirdetéseken keresztül érjük el.
A vállalkozás számára ideális döntés a webalkalmazás, ha:
- a cél a belső/külső üzleti folyamatok automatizálása,
- az üzleti modell aktív felhasználói interakcióra épül (pl. tranzakciók, folyamatkezelés),
- szükség van többféle felhasználói szerepkör és jogosultság kezelésére,
- valamint valós idejű adatok feldolgozása történik (pl. elemzések, statisztikák, adatvizualizáció).
Gyakran alkalmazzák a hibrid megközelítést is, mely során egy informatív weboldal kerül kombinációba egy belső vagy ügyfélportállal, mely már webalkalmazásként működik.
Hogyan tovább?
Bízunk benne, hogy blogbejegyzésünk segített választ találni a kérdésére! Ha az olvasottak alapján arra a döntésre jutott, hogy a webalkalmazás lenne az ideális választás cége számára, tekintse meg a témához kapcsolódó referencia munkáinkat és vegye fel velünk a kapcsolatot!
Ha pedig tovább szeretné bővíteni tudását a webalkalmazásokkal vagy akár a szoftverfejlesztéssel kapcsolatban kövessen minket a RabIT Solutions közösségi média oldalain (RabIT Facebook, RabIT Instagram, RabIT LinkedIn)!


